PŘÍPAD KOSOVO: VÝZVA
K SOLIDARITĚ S REPUBLIKOU SRBSKO
ÚVODEM:
Mezinárodní právo a právní
stát jsou dva základní výdobytky naší civilizace.
Jakkoliv nedokonalé, jsou prozatím jedinou hrází omezující zvůli a schopnou
minimalizovat zákony džungle v mezinárodních vztazích. Současná situace
kolem jihosrbské provincie Kosovo je aktuálním příkladem jejich porušování.
JUGOSLÁVIE
Od počátku jugoslávské krize byla evidentní snaha stigmatizovat Srby jako původce všeho zla. Tato manipulace šla ruku v ruce se systematickou démonizací osoby Slobodana Miloševiče, zatímco ostatním, nesrbským, předákům byla udělena demokratická nálepka. Jednostranná podpora západních států ve věci odtržení Slovinska, Chorvatska, Bosny a Hercegoviny od federálního svazku Svazové republiky Jugoslávie bez kontrolních mechanizmů a záruk pro práva menšin znamenala hrubé porušení platných mezinárodních dohod vůči státu s plnou mezinárodněprávní legitimitou (SRJ byla členem nejrůznějších mezinárodních organizací, OSN počínaje a Organizací pro bezpečnost a spolupráci v Evropě OBSE konče). Tyto secesionistické sily porušily, bez ohledu na kalkulovatelná politická rizika, otevřeně federální ústavu SR Jugoslávie. Zcela právem upozornil Stephen John Stedman v roce 1993 v měsíčníku Foreigin Affairs na skutečnost, že „..na začátku války nebylo Slovinsko a Srbsko, nýbrž stát jménem Jugoslávie“, který musel být pokládán podle platných národních i mezinárodních pravidel za výchozí bod dalších jednání a událostí. Nelze přitom zapomenout, že jiné evropské státy jako např. Španělsko či Francie se vší samozřejmostí používají represivních prostředků státu včetně armády (Velká Británie / Severní Irsko) na ochranu územní celistvosti státu a platné ústavy. Případ Kosova představuje z tohoto hlediska současný vrchol destrukce jugoslávské státnosti.
SRBSKO / KOSOVO a
METOCHIE
Politicky motivované násilí,
obecně definované jako terorismus, vycházelo od paravojenských oddílů UCK. Tato
organizace byla ještě na přelomu let 1998/99 klasifikována důležitými národními
i mezinárodními institucemi (včetně amerických) jako teroristická organizace
napojená na organizovaný zločin.
Údajné masové srbské zločiny
na albánském obyvatelstvu Kosova a Metochije, které se uváděly jako důvod
ozbrojeného útoku NATO na SR Jugoslávii, se naopak ukázaly být nepravdivé
(údajné masakry na civilním obyvatelstvu ve vesnicích Račak a
Rugovo, údajný koncentrační tábor v prostorách fotbalového
stadiónu v Prištině, údajná‚ operace Podkova‘ jejímž
účelem mělo být etnické vyčištění Kosova od jeho albánských
obyvatel).
Jedním z prvních „důkazů“
srbského „útisku“ albánských obyvatel byl kosovský projev Sobodana
Miloševiče z 28. června 1989 a úprava srbské ústavy z téhož
roku, kterou masové sdělovací prostředky vydávaly za ‚zrušení autonomie
Kosova‘. Příznačné pro celou manipulační kampaň byla a je skutečnost, že se
hovořilo o věcech, jejichž reálný obsah, resp. intence, historicko-politické
pozadí a právní analýzy byly systematicky zamlčovány anebo překrucovány.
Obojí totiž probíhalo na pozadí
sílícího albánského nacionalismu a množících se útoků na spoluobčany jiných
národností. Zatímco západní politici a zglajchšaltovaná mainstreamová media
neustále označovala Miloševičovu řeč za důkaz srbského šovinismu, jeho text
dokazuje pravý opak: jde v něm o jednoznačnou výzvu k udržení
multikulturního charakteru Srbska a zachování mnohonárodnostní Jugoslávie.
V případě kosovské autonomie nešlo o její celkové zrušení, nýbrž o
odstranění státoprávní asymetrie mezi Srbskou republikou a jugoslávskou
federací. Ta byla produktem nové federální ústavy z roku 1974, která
umožnila této srbské provincii vlastní zastoupení ve federálním parlamentu.
Kosovo tedy bylo historickou součástí Srbska, de facto však vystupovalo
v rámci Jugoslávie jako samostatná republika. V praxi to znamenalo, že
mohlo spolurozhodovat o srbských záležitostech, zatímco Srbsko nemělo vliv na
to, co se v jeho provinciích Kosovu /
Metochii děje.
Etnická čistka v této
jihosrbské provincii ve skutečnosti proběhla po ukončení bombardování Srbska a
Černé Hory. Od okupace Kosova vojsky NATO bylo z této oblasti vyhnáno na
350 tisíc nealbánských obyvatel spolu s kosovskými Albánci, kteří se
v minulosti stavěli proti aktivitám UCK. Další bilance „osvobození“ Kosova
představuje na 40 000 zbořených či zabavených srbských domů, na 1000 až 2000
(oficiální statistiky neexistují) zabitých civilistů, o zničených srbských
církevních zařízeních a kulturních památkách (ca. 150) ani nemluvě. Současně
stále ještě trvá nikým nekontrolovaný příliv
Albánců z Albánie do Kosova. Obzvláště markantním příkladem je etnická
situace v hlavním městě kosovské provincie Prištině. Před vpádem
Severoatlantické aliance do Kosova v něm žilo ca. 150 000 Srbů, nyní jich
tam zůstává jen asi 140! Podobná situace je i v
ostatních částech Kosova, kde bylo nealbánské obyvatelstvo buď vyvražděno (jako
například kosovští Židé), anebo přinuceno žít v „ghettech“. Až na několik málo
výjimek byla tedy etnická čistka „úspěšně“
dokončena. Avšak poněkud jinak, než jak nám ji sugerovala mediální politická
propaganda.Výsledkem a odměnou za toto nebývalé barbarství by měla být státní
nezávislost Kosova. Pokud by k tomu došlo, byl by to zcela bezprecedentní příklad mezinárodní loupeže
části území suverénního státu od dob druhé světové války.
1.
1. Rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1244 z roku 1999 definuje Kosovo jako autonomní území v rámci
SR Jugoslávie a zaručuje tedy, podle našeho názoru, také územní celistvost a
teritoriální integritu nástupnického státu Republiky Srbsko. Smlouva o příměří,
resp. ukončení válečných aktivit, ratifikovaná parlamentem SRJ dokonce hovoří o
návratu určitého počtu srbských bezpečnostních a vojenských sil na území Kosova.
2.
2. Je evidentní, že USA a EU uplatňují dvojí morálku: na jedné
straně vůči Srbsku, na straně druhé vůči nynějšímu Kosovu, Chorvatsku (vyhnání
srbského obyvatelstva ze Slavonie a z Krajiny) anebo Turecku a jeho boji
proti tzv. „kurdskému separatismu“, v jehož důsledku byly do roku 2000 zbaveny
domova asi 3 miliony tureckých občanů kurdské národnosti a na 3 500 kurdských
vesnic bylo srovnáno se zemí.
Po osmileté okupaci Kosova se
tzv. „mezinárodní společenství“ rozhodlo schválením
tzv. „Ahtisaariho plánu“ přiznat konečně
barvu. Podle něj se má Srbsko vzdát patnácti procent svého území. Tím se jen
potvrdilo, že od počátku nešlo o hájení lidských práv a demokratizaci, nýbrž
pouze o vytvoření nového balkánského satelitu zcela závislého na zahraničních
protektorech. Jediná skutečně „albánská“ perspektiva směřuje k vytvoření „Velké
Albánie“, což bylo a je více či méně otevřeně přiznáváno separatistickými vůdci nejen v Kosovu, ale také
v sousední Makedonii. Tato situace silně připomíná mnichovské události
z roku 1938.
Srbský návrh budoucího statutu
Kosova představuje naopak jediné možné řešení
situace v rámci obecně uznávaných zásad morálky a práva. Jeho koncept
kosovské autonomie je postaven na vyváženosti mezi politickou realitou dneška a
legitimními zájmy Srbska. Bude-li naopak akceptováno odtržení Kosova, půjde o do
očí bijící pošlapání civilizačních výdobytků moderní Evropy, principů
mezinárodního práva a o obrat k růstu
projevů barbarství ve vztazích mezi národy. Násilné a mezinárodně
legitimizované odtržení tohoto historického území od Republiky Srbsko by
bylo nebezpečným precedentem do budoucnosti pro
postavení malých států v Evropě i mimo ni.
VÝZVA
Vyjadřujeme v této věci
plnou podporu vládě Republiky Srbsko, která je
nucena za nedůstojných a nerovných podmínek
jednat na mezinárodní úrovni o budoucím statutu Kosova.
Provolání dáváme na
vědomí občanské iniciativě NE
ZÁKLADNÁM, Jiřímu Dienstbierovi, který byl v době
bombardování SR Jugoslávie zvláštním zplnomocněncem OSN pro tuto zemi, a
velvyslanectví Republiky Srbsko v ČR. Dále sdružení Res publica,
iniciativě ProReferendum2007 a dalším nezávislým občanským
iniciativám. Zároveň vyzýváme všechny ty, kterým osud práva a demokracie není
lhostejný a kteří chápou, že problém americké základny v České republice a
přístupu k problému Kosova jsou dvě strany jedné a téže mince, aby veřejně
odmítli další hrubé pošlapávání mezinárodního práva a zásad
demokracie.
Raquel de
Almeida Moraes
Lubomír
Brožek
Milan
Daniel
Ladislav
Fanta
Myriam
Gobin
Václav Hořejší
Antonín
Hošťálek
Leoš
Jeleček
Jan
Keller
Vladimíra Levá
Jan
Májíček
Josef
Míkovec
Miloš
Mráz
Milan
Nápravník
Josef
Pokštefl
Vlastimil
Polák
Miroslav
Polreich
Jan
Příbaň
Jana
Ridvanová
Petr
Schnur
Štěpán
Steiger
Jan
Tesař
Josef
Vít
K VÝZVĚ se připojují:
Drahomíra
Kalábová
Miloslav Kaláb Jan
Kavan
Kateřina Konečná
Tomáš Krček Antonín
Kutra
Václav Lohr František
Postupa
Rudolf Převrátil Marie
Švábová
Zdeňka Radičová Jakub
Rolčík
Petr Tuček Milan Valach
Za autenticitu signatářů
ručí:
Na stránku Trpící Kosovo