Uspenský monastýr v Bachčisaraji |
Ústředním tématem konference byla samotná osobnost světce Lukáše, arcibiskupa, vyznavače a chirurga, profesora Valentina Felixoviče Vojno-Jaseneckého. Hned několik příspěvků bylo zasvěceno životu a dílu tohoto neobyčejného člověka, a to jak z hlediska historického a autobiografického (metropolita Lazar, arcibiskupové Sofronij a Alexandr, prorektor profesor V. A. Beloglazov...), tak i z teologického (protojerej Alexej Emiljanenko, protojerej Vasilij Zaev, vedoucí katedry Nového Zákona Kyjevské duchovní Akademie...). V několika referátech se dostalo i odborného vyhodnocení lékařského díla profesora Vojno-Jaseneckého v oboru traumatické chirurgie (rektor A. A. Babanin - profesor soudního lékařství, protojerej Valerij Bojarcev - chirurg, kandidát věd...). Řada dalších odborných příspěvků se pak týkala témat bohosloveckých, medicínsko-etických a sociologických. Ve svém pozoruhodném příspěvku „Askeze jako léčebná metoda“ poukázal metropolita Hieroteos na důležitost holistického pohledu na člověka - na nerozdílnost těla i duše v modlitbě, půstu i askezi s cílem duchovního růstu člověka ve smyslu jeho návratu ke Stvořiteli. Zajímavou přednášku na téma lásky a svobody člověka přednesl i známý archimandrita Nektarios (Antonopoulos), představený řeckého kláštera Sagmata a hlavní organizátor minulé konference v Thébách. Otázkou „dichotomie a trichotomie“ v díle světce Lukáše „Duch duše a tělo“ se zabýval protojerej Vladimír Sabělev, odborný asistent na Kyjevské duchovní akademii. Aktuálním proudům současné lékařské etiky a hlavně kritice tzv. „anti-paternalizmu“ s poukázáním na osobnost světce Lukáše byl věnován referát profesorky filozofie a bioetiky I.V. Silujanové z Moskevské lékařské univerzity. V neposlední řadě je nutno poukázat i na příspěvek z našich řad, magistra Pravoslavné teologické fakulty v Prešově a docenta laboratorní medicíny, jereje Alexandra Lapina, který ve svém příspěvku osvětlil dějinné a dogmatické rozdíly v přístupu k otázkám vědy, náboženství a bioetiky. Z dalších zajímavých příspěvků je třeba vyzdvihnout přednášku protojereje Alexeje Baburina, docenta psychiatrie a vedoucího významného narkologického centra v Moskvě, stavícího křesťanskou etiku na nejvyšší místo při terapii různých patologických závislostí. Dále - protojereje Sergeje Filimonova, otolaryngologa a kandidáta věd ze Sankt Petěrburgu, který kriticky poukázal na nedostatečný, ba i povrchní přístup k některým aspektům současné medicíny v nedávno vydané „Sociální doktríně Ruské pravoslavné církve“.
Vedle těchto hodnotných přednášek nelze opomenout ani rámcového programu konference, který v tomto smyslu přesahoval všechna obvyklá kriteria. Vedle slavnostního čtení akafistu světci Lukášovi, jakož i svaté liturgie, za účasti všech účastníků konference včetně všech hierarchů a duchovních, to byla například i premiéra dokumentárního filmu o životě a kanonizaci svatého Lukáše - profesora Vojno-Jaseneckého, duchovní koncert za účasti nejlepších zpěváků Krymu, tisková konference organizátorů a veřejných činitelů s účastí televizních stanic, divadelní vystoupení ochotnického souboru pravoslavné farnosti krymského města Saki, slavnostní bankety...
Uspenský monastýr v Bachčisaraji |
Podobný dojem lze získat i z monastýru Svatého Klimenta ležícího nedaleko Sevastopolu. I zde je monastýr obnovován. Mimo jiné se zde nachází jeden z nejstarších chrámů vůbec. Je to poustevna samotného svatého Klimenta Římského, jednoho z nejstarších svatých otců, který byl sem, na Krym, začátkem 2. století deportován. Jak známo, s tímto místem je spojeno i působení „našeho“ svatého Konstantina Filozofa, který sem byl poslán jako diplomat Byzantské říše ještě před tím, než podstoupil svou misijní cestu na Velkou Moravu...
Chrám v Chersonu před rekonstrukcí |
Co říci na závěr o konferenci v Simferopoli? Pravoslaví stojí vpravdě pod záštitou Matky Boží. Slýcháme i ne vždy povzbudivé zprávy z pravoslavného světa. Ba i naše okolní realita v tomto smyslu není vždy jen pozitivní. Duch křesťanské lásky, duch Evangelia, klidného porozumění a vzájemného úsilí dosáhnout v tomto pozemském životě něčeho dobrého, pozitivního - to vše bylo cítit po celou dobu Simferopolské konference. Byl to však i vlídný úsměv hodného, ač snad i trochu přísného starého pána - profesora a vladyky, světce Lukáše. Velikost jeho osobnosti, která přes nepředstavitelné šílenství epochy militantního ateismu a deportací uměla spojit - na nejvyšší úrovni - službu archijerejskou s geniálním dílem vědce-lékaře, je pro stále více lidí podporou a duchovním nasměrováním...
AL
Sv. Luka Simferopolský |
Další útlak ze strany bezbožného režimu - bez ohledu na tyto výsledky - nepřestává. Profesor a biskup Lukáš Vojno-Jasenecki je opět internován a deportován. Je vezen za polární kruh a posléze na Sibiř. Jeho situace se mění až po vypuknutí druhé světové války. Biskup Lukáš píše dopis diktátorovi Stalinovi s prosbou „přerušit“ jeho deportaci na dobu války, aby mohl pomoci napadené vlasti tam, kde je třeba: Léčit raněné a válkou nemocné. Žádosti je vyhověno, ba je mu dokonce i navrženo stát se vedoucím zdravotnictví Krasnojarského kraje. Světec však tuto nabídku odmítá. Zůstává chirurgem a v církevním životě i nadále neúnavně vykonává službu archijereje Krasnojarského.
Teprve po válce se mu dostává oficiální státní pocty. Za své dílo v oboru chirurgie je vyznamenán Stalinovým řádem I. stupně. Ke konci svého života je mu dovoleno vrátit se na Krym, kde pak působí jako arcibiskup simferopolský a kde i nadále operuje a vyučuje na místní lékařské fakultě. V roce 1961, již zcela osleplý a nemocný, vladyka Lukáš zesnul v Bohu... V době zcela nedávné, roku 1996, je kanonizován Synodem Ruské pravoslavné církve.
Nutno ještě dodat, že po celý svůj mučednický život byl vladyka Lukáš nekompromisním služebníkem Božím. Známé jsou jeho pevná slova vůči představitelům tehdejší státní moci, kdy například při svém soudu na otázku svého vyšetřovatele, čekisty: „Proč řežeš, profesore?“ vladyka Lukáš klidným hlasem odpovídá: „Řežu, aby se člověk uzdravil, ale řekni, proč ty řežeš?“ Známý je i fakt, že po celou dobu své působnosti se vladyka Lukáš nestyděl za své biskupské oblečení a svou bílou rjasu nosil i během vykonávání svého povolání chirurga a vysokoškolského profesora. Neobyčejná byla starostlivost světce Lukáše o každého pacienta - bez ohledu na jeho stav či postavení. Jeho pracovní den byl nepředstavitelně naplněn: nejenže neúnavně operoval, přijímal nemocné, a k tomu vyučoval a vědecky pracoval. V jeho denním rozvrhu nechyběla ani modlitba, čtení žaltáře a Písma svatého, pravidelné bohoslužby v chrámu, jakož i každodenní starostlivost o záležitosti jeho církevní pastvy. Vedle jeho světoznámého lékařského díla „Nástin hnisavé chirurgie“ bylo ve dnešní době vydáno i jeho filozoficko-teologické dílo „Duch, duše a tělo“. Vydání bylo připraveno podle světcových zápisků, opisovaných a rozmnožovaných samizdatem na cigaretovém papíře...
Fotografie chámu sv. Vladimíra v Sevastopolu (Starý Chersones)
http://orthodox.sf.ukrtel.net/palomnik/index.htm
Na hlavní stránku Orthodoxia.cz